Rijke omgeving

Leerkrachten in de onderbouw besteden in de regel veel aandacht aan de inrichting van hun lokaal. Zij willen kleuters een veilige en gezellige omgeving bieden die ze uitnodigt om te spelen en te leren. Voor de meeste kinderen geldt dat zij voldoende worden uitgedaagd door de algemeen bekende speelleermaterialen. Voor je kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong kun je de omgeving met kleine aanpassingen ook aantrekkelijk en uitdagend maken. 

Een lijst van eenvoudig verkrijgbare materialen die voor verrijking binnen je groep kunnen zorgen en die je helpen bij het signaleren van (mogelijk) begaafde kleuters vind je in mijn boek Jouw begaafde leerling: kleuters

Wanneer je de kans hebt om groeps-doorbroken te werken grijp die kans dan. Knutselen of gezelschapsspelletjes doen met oudere kinderen kan er voor zorgen dat je kleuter bijvoorbeeld afstemt op een hoger niveau van taalgebruik. 

Haal de wereld binnen in je klaslokaal. Je kunt dit globaal doen met een wereldbol of wereldkaart, maar je kunt ook een stukje wereld binnenhalen met een themahoek, een natuurtafel of door kinderen te stimuleren voorwerpen of foto’s mee te brengen waarover ze graag willen vertellen

Creatief denken kun je zichtbaar maken door de spelregels binnen je hoeken zo veel mogelijk te beperken. Eigenlijk heb je maar twee regels nodig: kinderen horen zowel met elkaar als met de materialen in een hoek respectvol om te gaan. Hoe meer je het werk of spel van kinderen aan banden legt, hoe kleiner de kans dat zij tot creatieve ideeën en oplossingen komen.

We zijn vaak te bang dat er een bende ontstaat in het lokaal. Het is een kwestie van goed samen opruimen aan het einde van de les om een puinhoop te voorkomen. Zie het opruimen als een activiteit op zich. Observeren tijdens het opruimen kan veel waardevolle informatie kan opleveren!

Lezen en rekenen

Je komt in steeds meer kleutergroepen een lees- schrijfhoek, maar lang niet alle kinderen kiezen daar vrijwillig voor. Ze vinden het vervelend wanneer ze verplicht daar opdrachtjes moeten doen en hebben soms het gevoel dat ze ‘hun kunstje moeten laten zien’. Bovendien zijn voor een veel kleuters de andere hoeken in het lokaal aantrekkelijker. Zorg ervoor dat daar materialen aanwezig zijn waarmee ze spelenderwijs hun vaardigheden in kunnen zetten. 

In Jouw begaafde leerling: kleuters vind je bovendien 99 uitdagende interventies om direct te gebruiken in de veschillende hoeken binnen je groep.