Wanneer je rondkijkt in deze galerij ontdek je welke eigenschappen of kenmerken er vaak passen bij hoogbegaafd zijn. Je herkent ze vast niet allemaal bij jezelf. Wanneer je de speurtocht downloadt kun je aankruisen wat je herkent of waar je vragen over hebt. Handig om te bespreken met iemand die jou goed kent of kan helpen. Er zijn mooie en interessante boeken over hoogbegaafd zijn en over de kenmerken die je hier leest. Je vindt ze op aanbevolen. Leen ze bij de bibliotheek of vraag je ouders of je er eentje mag kopen.
Autonoom
Jij weet zelf het beste wat goed voor je is. Je hebt graag de controle over de situatie.
Je hoort wel eens dat je eigenwijs bent….
… of dat je graag de baas speelt.
Creatieve denker
Je hebt originele, nieuwe ideeën. Je gaat er vaak meteen mee aan de slag.
Ze zijn meestal beter dan die van anderen.
Je lijkt ze zo uit je mouw te schudden.
Je kunt ze lang niet allemaal uitvoeren.
Niks afmaken noemen ze dat wel eens.
Eenzaam of anders
Je voelt je eenzaam wanneer jij en je klasgenootjes elkaar niet goed lijken te begrijpen. Het voelt of je anders bent dan de andere kinderen op school.
Je hebt misschien andere hobby’s dan klasgenootjes.
Ze lachen niet om je grapjes.
Je stelt hogere eisen aan een vriendschap.
Hekel aan automatiseren (uit je hoofd leren)
De tafels leren of topografie vind je nergens voor nodig.
Wat heeft het voor zin?
Je rekent het snel uit.
Je zoekt wel op waar iets ligt.
Zie je het nut? Dan ga je ervoor!
Hoogsensitief
Je hoort, ziet, voelt veel details in je omgeving. Het lijkt wel of je speciale antennes hebt voor de gevoelens van anderen. Je hoeft hiervoor zeker niet hoogbegaafd te zijn maar hoog-sensitief zijn komt bij hoogbegaafde kinderen wel vaak voor.
In de drukte van de gang raak je overprikkeld.
Je kunt overspoeld raken door de gevoelens van anderen.
Je HAAT jeukende etiketjes.
Intelligent
Je snapt dingen snel, ook moeilijke dingen.
Je haalt hoge cijfers.
Je hebt een hoge score behaald voor een intelligentie onderzoek.
Je doet graag (denk)spelletjes.
Kritisch
Je neemt niet zomaar iets van een ander aan, maar denkt er zelf over na of het wel klopt.
Je vindt het belangrijk een fout van je leerkracht te verbeteren.
Naar je eigen werk kijk je te kritisch of…
..juist niet kritisch genoeg.
Leren is lastig
Er is je verteld dat je hoogbegaafd bent. Zelf vind je dit misschien moeilijk te geloven omdat het leren op school niet zo goed gaat. Je vindt het rekenen misschien wel moeilijk of behaalt slechte resultaten voor begrijpend lezen.
Je leert anders dan je klasgenoten.
De lesboeken zijn voor het gemiddelde deel gemaakt.
Geen kladpapier? Je maakt het jezelf onnodig moeilijk.
Je denkt te ver door. Dan is je antwoord fout.
Levensvragen
Je denkt veel na over het leven. Je gedachten daarover gaan verder dan die van veel leeftijdsgenoten.
Je kunt jezelf veel vragen stellen over het leven.
Misschien houd je van filosoferen.
Soms voel je het leed van de hele wereld op je rug.
Nieuwsgierig
Je bent nieuwsgierig en onderzoekend van aard. Je wilt overal wat vanaf weten of juist van één onderwerp heel veel.
Je wilt graag het naadje van de kous weten.
Je stelt ingewikkelde vragen.
Je interesses gaan diep.
Perfectionistisch of faalangstig
Je vindt dat je veel of alles moet kunnen (zeker wanneer je hoogbegaafd genoemd wordt). Je wilt geen fouten maken omdat dat niet past bij iemand ‘die toch hoogbegaafd is’.
Je legt de lat voor jezelf (te) hoog.
Het resultaat wordt nooit zo mooi als het plaatje in je hoofd.
Je ziet enorm op tegen toetsen en moeilijk of uitdagend werk.
Samenwerken
Je hoort vaak dat samen kunnen werken een belangrijke vaardigheid is. Jij vindt dat wel eens lastig en ten onrechte gaan mensen ervan uit dat je er niet goed in bent. Er kan ook iets anders aan de hand zijn.
Samenwerken met klasgenoten vraagt wat van je geduld.
Iemand helpen is prima, maar niet hetzelfde als samenwerken.
Samenwerken met een gelijkgestemde gaat beter!
Verveling
Op school heb je last van verveling. De schooldag duurt erg lang.
Je voert steeds minder uit.
Je hangt de clown uit.
Je komt in opstand.
Je gaat steeds minder graag naar school.